November 17, 2013

未說完的話

話,總說不完、道不盡。

在這個通訊超發達的世代,再沒地域、跨離、時差的不便。
一訊whatsapp、FB update 差點快過自言自語!
與朋友圈分享容易、把說話默存心中,跟自己「對話」,艱難得多!

但人與人之間還是有一些,難以言盡的話。
話愈生命悠關、愈難啟齒。
特別是碰上一個像我:外在反應似閃電、內心沉澱卻很龜速的怪怪人。
要搞一場show (或:一個三千人祈禱會!),我拿拿臨倒出一抽問題、三個方案、七個重點...

但,如果你執著於某些人生大事,問我:「你內心的感受,如何?」
我大概會呆了:「嗯? 好像是,大概...... 沒有什麼... ... 」
然後自省三千遍,大概兩個半月之後,我會突然醒起:「呀!!! 其實我憤怒了... 當時!!!」
情緒便(終於)經過千山萬水,從心房到腦袋...  時間足夠一通電郵到達下一個銀河系...

曲終人散、夜深人靜,便暗自追悔... 「慢著!!! 我未說完的呀... .呀.. (回音)」。
鬼咩,事過境遷了三十有九天,鬼影都沒了。
多數人以為我很急、很快;特別是老外,看著我,行過都略感離心力。(打風一樣)
其實,我是很慢的,慢得滯。吃虧了,通常是由尾數上來,最後一個獲得(友善)通知的。

但也開始明白到:所謂「未交代的話、未算的帳」... ... 很少,是真有那麼的「大不了」。
如果我十分鐘後就斷氣了,如果有幸親屬友好都仆到來(比利時某小鎮山丘城堡一角...)...
你把咪遞給我說遺言.... 我肯定張口結舌,最後... 只說得出一個爛(冷)笑話。
心底那一句,下一世也未必說得出。

不知道是我太瀟灑、還是太過手鬆。
有些人,死也拗得番生;我,氣未斷便已自動收線。嗯,沒什麼好拗的了。

你愈真心真意;最後的話,也肯定說不完。
又或者,事已至此,都沒什麼好說清的了。

所有關係,都只是目送一場。不必追。

我慢慢地、慢慢地了解到... ... 你和他的緣分就是今生今世不斷地在目送他的背影漸行漸遠。你站立在小路的這一端,看著他逐漸消失在小路轉彎的地方,而且,他用背影默默告訴你:不必追。— 龍應台 《目送》




Message from Medjugorje, Jan 2 2015

"Dear children, I am here among you as a mother who desires to help you to come to know the truth. While I lived your life on earth I had knowledge of the truth, and by this alone, a piece of Heaven on earth. That is why I desire the same for you, my children. The Heavenly Father desires pure hearts filled with the knowledge of the truth. He desires for you to love all those whom you meet, because I also love my Son in all of you. This is the beginning of coming to know the truth. Many false truths are being offered to you. You will overcome them with a heart cleansed by fasting, prayer, penance and the Gospel. This is the only truth and it is the truth which my Son left you. You do not need to examine it much. What is asked of you, as I also have done, is to love and to give. My children, if you love, your heart will be a home for my Son and me, and the words of my Son will be the guiding light in your life. My children, I will make use of you, apostles of love, to help all of my children to come to know the truth. My children, I have always prayed for the Church of my Son, and so I also ask the same of you. Pray that your shepherds may come to shine forth with the love of my Son. Thank you."